Malá Fatra 2012 – den druhý

Lanovka Vrátná Na druhý den jsme si naplánovali vůbec nejsložitější trasu za celý náš pobyt ve slovenské Malé Fatře. Trasa byla náročná nejen, co se kilometrů týče, ale i co se týče převýšení. Naplánováno bylo přejití hřebenové trasy od horní stanice lanovky z Vrátné směrem na Stoh a Velký Rozsutec.

Ráno jsme se probudili do krásného počasí, takže jsme s dobrou náladou vyrazili na autobus směřující do doliny Vrátná, kde se nachází spodní stanice lanovky. Za autobus jsme zaplatili v přepočtu asi dvacet korun, takže žádný problém. Nepříjemný byl spíše počet cestujících v autobuse, který musel docela výrazně překročit maximální možný počet cestujících. I tak jsme ale v pořádku dojeli k chatě Vrátná.

Zde jsme si za 8€ zakoupili jednosměrnou jízdenku na lanovku. Cena je poněkud vyšší, nutno však říct, že lanovka zdolává převýšení skoro osmi set výškových metrů. Již v kabině lanovky se nám otevíraly impozantní výhledy směrem do doliny Vrátná a dále. Horní stanice lanovky pak nabídla kromě výhledů i možnost občerstvení. Scenérie jak ze Skotska

My, s vědomím dlouhé cesty, jsme ovšem ihned vyrazili směr vrchol Chleb. Vzdalovali jsme se tak od nejvyššího vrcholu Malé Fatry – Velkého Kriváně, který jsme měli v plánu pokořit v následujících dnech.

První vrchol zdolán poměrně rychle a lehce – 1646 výškových metrů a jsme na Chlebu. Odtud dále pokračujeme po červené značce, tedy po hřebenové trase. Pokračujeme přes vrchol Hromové (1636 m.n.m.) dále po opravdu nádherné hřebenovce až na Polodňový grůň (1460 m.n.m.).

Stoh Dále naše trasa výrazně klesá, když se dostáváme do Stohového sedla, o dalších dvě sta výškových metrů níže. Ze sedla následuje opravdu příkrý výstup přes hřbet Stohu až na vrchol Stoh (1608 m.n.m.). Již název Vám napoví tvar kopce. Jde o trávou porostlý a krásně zakulacený vrchol, ze kterého ze rozprostírají krásné výhledy až na Vysoké Tatry.

Dále naše cesta pokračuje prudce dolů do sedla Medziholie, přičemž jsme na krátkém úseku sestoupili více jak 400 výškových metrů. Zde si opět dopřejeme krátkou přestávku před výstupem na zřejmě nejkrásnější vrchol Malé Fatry – Velký Rozsutec.

Velký Rozsutec ze sedla Medziholie Po občerstvení tedy již značně unavení jdeme vstříc vrcholu. Cesta je od počátku příkrá, z kraje vede lesem, postupně již po odkryté skále. Často je nutno se jistit pomocí řetězů či tyčí, ovšem výstup nám jde dobře. Rychle zdoláváme výškové metry, až jsme často překvapeni jak nám pod rukama a nohama hora mizí. Již při výstupu jsou krásné pohledy na okolní hory, ovšem my pádíme na vrchol.

Jelikož jsme vyrazili poměrně pozdě, na vrcholu jsme již sami. Můžeme se tak do sytosti kochat výhledy do všech stran, ať už na Velký Kriváň, Vysoké Tatry či dokonce Beskydy s majestátní Lysou Horou.

Úzký přechod vrcholu Velkého Rozsutce Po čase stráveném na vrcholu bez problémů scházíme zpět do sedla Medziholie, odkud vyrážíme na cestu do dědinky Štefanová. Zde bylo v plánu využít služeb horských koloběžek a nechat se dovézt zpátky do Terchové, ovšem jelikož jdeme až po šesté hodině, koloběžky jsou již sbalené a musíme pokračovat pěšky.

Nicméně i tak dorážíme zpátky na pokoj spokojeni a příjemně unaveni po krásném výšlapu a s výhledem na další podobný výlet již zítra.

1 komentář k “Malá Fatra 2012 – den druhý”